Ter beschikking stellen van scheepvaartsimulatoren

Om real-time simulaties voor de zeevaart uit te voeren, beschikken we bij het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) over de ‘full mission’-brugsimulatoren SIM 360+ en SIM 225. Ze worden gebruikt voor simulaties van zee- en binnenvaart. Specifiek voor de binnenvaart werken we ook met de simulator Lara. We stellen de scheepsmanoeuvreersimulatoren ter beschikking voor zowel onderzoek als de opleiding en training van kapiteins, loodsen en schippers..

Beschrijving

Doel

Een scheepsmanoeuvreersimulator is een fysieke scheepsbrug met een geprojecteerde virtuele omgeving. Hij is ontworpen om:

  • manoeuvres op vaarwegen of in havens aan te leren met alle mogelijke scheepstypes en onder allerlei condities (zoals weer of getij)
  • studie en onderzoek te doen naar bevaarbaarheid, toegankelijkheid en manoeuvreergedrag
  • kapiteins, loodsen en schippers op te leiden en te trainen.

Werkwijze

In een simulator worden de scheepsmanoeuvres als volgt nagebootst:

  • de bewegingen van het schip zijn waar te nemen aan de hand van de geprojecteerde weergave van het buitenbeeld.  Eveneens wordt er informatie over positie en snelheden weergegeven via software applicaties op de brug en kan gebruik gemaakt worden van hulpmiddelen zoals radar en elektronische kaarten. Elke simulator voorziet ook de mogelijkheid voor het aankoppelen van een Portable Pilot Unit (PPU)
  • de navigator geeft aangepaste bevelen (roer, telegraaf, sleepbootassistentie) om het schip te besturen.
  • de navigator ondervindt externe krachten van onder andere wind, stroming, andere schepen in de nabijheid van het schip, … .
  • de krachtenwerking op het schip wordt berekend (wiskundig model).
  • de snelheid en nieuwe positie van het schip worden bepaald en getoond op de instrumenten en via het buitenbeeld.

Onze simulatoren

We beschikken over drie simulatoren die je onderling kan koppelen om interacties tussen verschillende schepen waarheidsgetrouw voor te stellen.

Met de simulator... Kan je varen met...
SIM 360+ en SIM 225 verschillende scheepstypes zoals zeeschepen, kusters en sleepboten
Lara binnenvaartschepen

De mogelijkheid om een desktopsimulator, met beperkte hardware bediening, in te zetten als vierde simulator voor het uitvoeren van gekoppelde simulaties.  Hierbij kan er binnen eenzelfde omgeving gevaren worden met maximaal 4 schepen die aangestuurd worden via een fysieke hardware brug.  Bijkomende traffic wordt gesimuleerd door schepen die een vast traject volgen, waarbij de snelheid tijdens de simulatie kan ingesteld of aangepast worden.

Karakteristieken

In de tabel krijg je een overzicht van alle eigenschappen van de simulatoren.

 

Karakteristiek Simulator  
  SIM 360+ - SIM225 Lara
Scheepsbrug (SIM)
Stuurhut (LARA)
  • Navigatie uitrusting om verschillende scheepstypes te besturen (zee- en kustvaart en Voith- Schneider sleepboten)
  • Azipod bediening
  • digitale weergave van de instrumenten en omgevingsdata
  • automatisch radarplotapparaat (ARPA-radar)
  • quadrafonisch geluidssysteem
  • VHF-radio
  • Electronic Chart Display Information System (ECDIS)
  • mogelijkheid om een Portable Pilot Unit te connecteren
  • autopiloot voor de roerbediening
  • telegraaf
  • dubbele (roteerbare) boegschroefbediening
  • Azipod bediening
  • digitale weergave van de instrumenten en omgevingsdata
  • Electronic Chart Display Information System (ECDIS)
  • radar
  • camerabeelden met bediening
  • instelling van de stuurhuthoogte
    koers, roerstand, bochtenmeter en tal van andere indicatoren
  • mogelijkheid om een Portable Pilot Unit te connecteren
Buitenbeeld
  • computer gegenereerd beeld van de omgeving, welk geprojecteerd wordt op een cilindrisch scherm
  • SIM 360+: onder projectie aan bakboord en stuurboord zijde, interessant voor bijvoorbeeld aanmeer manoeuvres.
  • SIM 360+: 360° horizontale projectie en 35° verticale projectie
  • SIM 225: 225° horizontale projectie en 35° verticale projectie en vertoon van achterzicht op 4 85'' schermen
  • mist, nevel, schemering en nachtzicht
  • aanpasbare kijkhoek, zowel horizontaal als verticaal
  • computer gegenereerd beeld van de omgeving gevisualiseerd op 52" LCD-beeldschermen met full HD-resolutie
  • beeldhoek: 210° horizontaal + achterzicht
  • mist, nevel, schemering en nachtzicht
Instructeursruimte
  • operatorconsole om vaarten te selecteren, te configureren, te starten en te stoppen
  • bediening van vreemde schepen
  • instellen van atmosferische condities en de tijd van de dag
  • openen en sluiten van bruggen en sluisdeuren
  • bedienen van verkeerslichten
  • bedieningsconsole voor 4 sleepboten (klassiek, Voith-Schneider, Z-peller)
  • bedieningsconsole voor 4 lijnen en 2 ankers
  • weergave van het buitenbeeld, radar en ECDIS
  • replay tool voor nabespreking van de vaart
  • mogelijkheid om een Portable Pilot Unit te connecteren
  • operatorconsole om vaarten te selecteren, te configureren, te starten en te stoppen
  • bediening van vreemde schepen
  • instellen van atmosferische condities en de tijd van de dag
  • openen en sluiten van bruggen en sluisdeuren
  • bedienen van verkeerslichten
  • mogelijkheid om een Portable Pilot Unit te connecteren
Wiskundig model
  • berekening van hydrodynamische krachten, ondiepwatereffecten, beperktwatereffecten
  • voortstuwing
  • aerodynamische krachten
  • contactkrachten en interactie met ontmoetende en oplopende vreemde schepen
  • berekening van hydrodynamische krachten, ondiepwatereffecten, beperktwatereffecten
  • voortstuwing
  • aerodynamische krachten
  • contactkrachten en interactie met ontmoetende en oplopende vreemde schepen

Termijn en capaciteit

Termijn: Sterk afhankelijk van de aard van de vraag

Capaciteit: In totaal zijn drie scheepssimulatoren beschikbaar. Naast langlopende engagementen voor  opleidingen worden deze simulatoren ook gebruikt voor onderzoeksdoeleinden.
 

Aanvragen

Voor de technische opleidingen hebben we de volgende informatie nodig:

  • contactgegevens van de verantwoordelijke voor de opleiding of training
  • basisinformatie omgeving en scheepstype.

Bij het eerste contactmoment bespreken we welke verdere input nodig is.
 

Contact

Waterbouwkundig Laboratorium (WL)

Adres
Berchemlei 115
2140 Antwerpen
Telefoon
+32 3 224 60 35
E-mail
waterbouwkundiglabo@vlaanderen.be
Website

Doelgroepen

    1. De Vlaamse Waterweg (DVW)
    2. Departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW)
    3. Havenbedrijven
    4. Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK)