Proeven en monsterontname op het terrein – geotechnisch

Bij de dienst proeven en monsterontname op het terrein - geotechnisch doen we geotechnische proeven en verzamelen we monsters in het veld. Die worden daarna in het laboratorium beproefd om de aard, lagenopbouw en karakteristieken van de grond te bepalen. Voorafgaand aan de uitvoering inventariseren we de nutsleidingen, eventuele aanwezigheid van CTE's en potentiële vervuiling van de onderzoekssite. Na de uitvoering van de proeven verwerken we aansluitend de meetresultaten en maken we het proefverslag op.

Beschrijving

All-terrein sondeerwagen
All-terrein sondeerwagen

We doen de volgende proeven en monsterontnames op het terrein:

  • Sonderingen
  • Boringen
  • Andere geotechnische proeven

Sonderingen

Een indrukapparaat drukt aan een constante snelheid een reeks stalen buizen, aan het uiteinde voorzien van een conisch meetelement, in de grond. Tijdens het indrukken wordt elke 2 cm een beeld weergegeven van de conus- en wrijvingsweerstand in de verschillende grondlagen.

We bieden verschillende soorten sonderingen aan:

  • mechanische sonderingen
  • elektrische (piëzo)sonderingen, al of niet met dissipatieproeven om de waterspanning te bepalen
  • seismische sonderingen
  • slagsonderingen

Boringen

Bij boringen wordt de grond losgemaakt en worden grondmonsters aan de oppervlakte gebracht. Experten beoordelen deze monsters vervolgens naar hun aard (zand, klei, leem, ... ).

We bieden verschillende soorten boringen aan:

  • droogboringen met discontinu monsterontname
  • droogboringen met continu monsterontname
  • kernboringen
  • plaatsing peilbuizen.

Tip: Geotechniek levert ook de dienst om de ontnomen monsters verder te onderzoeken: Laboratoriumproeven – geotechnisch

Andere geotechnische proeven

Om de grondkarakteristieken nog beter te kennen is er soms nood aan speciale terreinproeven. We bieden de volgende proeven aan:

  • plaatbelastingsproeven om de samendrukbaarheid te bepalen
  • infiltratie- en doorlatendheidsproeven om de doorlatendheid te bepalen
  • terreinvinproeven om de niet-gedraineerde schuifweerstand te bepalen.

Tip: Geotechniek levert ook de dienst aan die met geavanceerde monitoring technieken inzicht verschaft in de prestaties van geotechnische constructies: Monitoring – geotechnisch

Voorbeeldproject: Siesegemlaan, Aalst

In de periode 2015-2019 werd de Siesegemlaan in Aalst omgetoverd in een grote werf. Onder de kruispunten van de Gentsesteenweg en de Raffelgemstraat is een tunnel gebouwd voor het doorgaand verkeer. De afdeling Geotechniek heeft diverse grondonderzoeken uitgevoerd, en heeft meegedacht over de bouwmethode van de tunnel. Tijdens de werken werden een aantal bouwaspecten gemonitord, o.a. de vervorming en de rekken van de diepwanden en de variatie van de grondwatertafel buiten de tunnel.

Foto: ondertunneling N9 in Aalst

Figuur ondertunneling N9 in Aalst
Voorbeeldproject: Nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve: "Een sterk staaltje Xperta-samenwerking"

Op de Leie, ter hoogte van het West-Vlaamse Sint-Baafs-Vijve, werd in augustus een gloednieuwe sluis in gebruik genomen. De werken maken deel uit van het Europese binnenvaartproject ‘Seine Schelde Vlaanderen’, dat het Scheldebekken zal verbinden met het hart van Frankrijk. Het ontwerp van de sluis was in handen van de Xperta-afdelingen van ons departement.

 

Met haar 16 meter is de nieuwe sluis een flink stuk breder dan de andere sluizen op de Leie. Voortaan kunnen hier schepen tot 4.500 ton en met een lengte van 190 meter passeren, en zijn uitzonderlijke transporten mogelijk. Volledig nieuwe sluizen voor de binnenvaart komen nochtans niet zo vaak meer voor. “Dat komt voornamelijk omdat het type schip dat op de kanalen en rivieren vaart in de regel niet verandert”, licht studie-ingenieur Robin Timmermans van EBS toe. “Het volstaat meestal om de beweegbare onderdelen van de bestaande sluizen te vervangen, maar dan wel volgens de nieuwste technieken en inzichten. Omdat de Leie momenteel wordt klaargestoomd voor grote schepen die evenveel kunnen vervoeren als 200 vrachtwagens, was de bestaande sluis in Sint-Baafs-Vijve te klein voor het verwachte scheepvaartverkeer en moest ze vervangen worden door een nieuwe”. De sluis in Sint-Baafs-Vijve is niet de enige die recent werd gebouwd. Vorig jaar werd ook in Harelbeke een nieuwe sluis geopend en binnenkort komt er nog een in Aalst.

 

Met vereende krachten

De verschillende Xperta-afdelingen zijn erg trots op deze verwezenlijking. “De sluis is een technisch hoogstandje met tal van vernieuwingen, onder meer op het vlak van aandrijving en draaipunten”, legt Robin uit. “Je mag ze gerust zien als het nieuwe standaardmodel in Vlaanderen. Het ontwerp van de sluis is bovendien volledig door Xperta uitgevoerd: de afdeling EBS stond in voor het ontwerp, de studie, uitvoering en keuring van de nieuwe sluis. De voormalige afdeling EMT, die nu ook tot EBS behoort, was verantwoordelijk voor de aandrijving, bediening, automatisatie en verlichting. Geotechniek deed onderzoek naar de ondergrond en zettingen tijdens de bouw. Het Waterbouwkundig Laboratorium voerde schaalmodelproeven en simulaties uit. De afdeling ATO stond ten slotte in voor de 3D-opmetingen en positiecontroles. Een knap staaltje samenwerking, dus.”

Leie_Wielsbeke_nieuwe sluis

Bijlagen en verwante bestanden

Termijn en capaciteit

Termijn: onze planning is dynamisch. Afhankelijk van de complexiteit en aard van de vraag schatten we een doorlooptijd. Gelieve contact op te nemen met ons om een termijn te bespreken.

Capaciteit: geotechniek voert jaarlijks een 800-tal sonderingen uit met twee sondeerploegen en beschikt daarvoor over drie sondeerunits met capaciteit 200kN en 1 sondeerunit capactiteit 100kN. Voor terreinvinproeven beschikken we over één vinapparaat. Daarnaast doen we jaarlijks een 100-tal boringen met monsterontname, waarbij we al dan niet een open waterstandspijp plaatsen om de waterstanden op te volgen. Daarvoor beschikken we over twee boormachines en twee boorploegen.

Aanvragen

Op het aanvraagformulier (T1) voor deze dienst moet u de volgende informatie meegeven:

  • gegevens over het (bouw)project waarvoor het grondonderzoek input moet leveren
  • uit te voeren proeven (soort, type, grootte, orde, aantallen)
  • toegankelijkheid van het onderzoeksterrein
  • gegevens over eventuele vervuiling en aanwezigheid van CTE's op de onderzoekssite

Na contact bespreken we verder welke gegevens je moet indienen om de proeven en/of monsterontname op het terrein te kunnen aanvatten.

Contact

Geotechniek (GEO)

Adres
Technologiepark-Zwijnaarde 68
9052 Gent
Telefoon
09 240 75 11
E-mail
geotechniek@vlaanderen.be
Website

Doelgroepen

    1. Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)
    2. De Vlaamse Waterweg (DVW)
    3. Departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW)
    4. Externe klanten
    5. Havenbedrijven
    6. Lantis
    7. Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK)
    8. Vlaamse Milieu-Maatschappij (VMM)

Gerelateerde dienstverlening