Laboratoriumproeven - sedimentologisch

Bij het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) verzamelen we continu waterstalen op vaste meetpunten of tijdens vaste meetvaarten. We analyseren ze dan in ons eigen sedimentologisch laboratorium om het sedimenttransport en fysische parameters van het staal te bepalen. De meettoestellen die we op het terrein inzetten, worden ook in ons sedimentologisch laboratorium gekalibreerd.

Beschrijving

Taken

De interesse in sediment is in het voorbije decennium steeds groter geworden door het belang voor de planning van baggerwerken, de vrijwaring van de toegang tot de havens, het afvoergedrag van rivieren en het risico op overstroming. Ook zet verontreiniging zich makkelijk vast op sedimentdeeltjes, die worden meegevoerd door de rivierafvoer.

Waterstalen verzamelen

Op vaste meetpunten of tijdens vaste meetvaarten verzamelen we continu waterstalen. Die analyseren we in ons eigen sedimentologisch laboratorium om het sedimenttransport en fysische parameters van het staal te bepalen. De meettoestellen die we op het terrein inzetten, worden ook in ons sedimentologisch laboratorium gekalibreerd.

Analyses

In ons sedimentologisch labo voeren we volgende analyses het meest frequent uit:

  • korrelgrootteverdeling
  • reologische karakteristiekbepaling
  • densiteitbepaling
  • kalk- en organisch gehaltebepaling
  • sedimentconcentratiebepaling
  • saliniteitbepaling

 

Toestellen

 

We beschikken over geautomatiseerde (prepash) en manuele (moffeloven) toestellen om droog- en as- (gloei-)resten en het gloeiverlies te bepalen. Met de automatische filtratiemachine die we ontwikkelden, kunnen we ook de droogresten bepalen. Verder hebben we ook een ionenchromatograaf en Laserdiffractie en Reometer.

Voorbeeldproject: Nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve: "Een sterk staaltje Xperta-samenwerking"

Op de Leie, ter hoogte van het West-Vlaamse Sint-Baafs-Vijve, werd in augustus een gloednieuwe sluis in gebruik genomen. De werken maken deel uit van het Europese binnenvaartproject ‘Seine Schelde Vlaanderen’, dat het Scheldebekken zal verbinden met het hart van Frankrijk. Het ontwerp van de sluis was in handen van de Xperta-afdelingen van ons departement.

 

Met haar 16 meter is de nieuwe sluis een flink stuk breder dan de andere sluizen op de Leie. Voortaan kunnen hier schepen tot 4.500 ton en met een lengte van 190 meter passeren, en zijn uitzonderlijke transporten mogelijk. Volledig nieuwe sluizen voor de binnenvaart komen nochtans niet zo vaak meer voor. “Dat komt voornamelijk omdat het type schip dat op de kanalen en rivieren vaart in de regel niet verandert”, licht studie-ingenieur Robin Timmermans van EBS toe. “Het volstaat meestal om de beweegbare onderdelen van de bestaande sluizen te vervangen, maar dan wel volgens de nieuwste technieken en inzichten. Omdat de Leie momenteel wordt klaargestoomd voor grote schepen die evenveel kunnen vervoeren als 200 vrachtwagens, was de bestaande sluis in Sint-Baafs-Vijve te klein voor het verwachte scheepvaartverkeer en moest ze vervangen worden door een nieuwe”. De sluis in Sint-Baafs-Vijve is niet de enige die recent werd gebouwd. Vorig jaar werd ook in Harelbeke een nieuwe sluis geopend en binnenkort komt er nog een in Aalst.

 

Met vereende krachten

De verschillende Xperta-afdelingen zijn erg trots op deze verwezenlijking. “De sluis is een technisch hoogstandje met tal van vernieuwingen, onder meer op het vlak van aandrijving en draaipunten”, legt Robin uit. “Je mag ze gerust zien als het nieuwe standaardmodel in Vlaanderen. Het ontwerp van de sluis is bovendien volledig door Xperta uitgevoerd: de afdeling EBS stond in voor het ontwerp, de studie, uitvoering en keuring van de nieuwe sluis. De voormalige afdeling EMT, die nu ook tot EBS behoort, was verantwoordelijk voor de aandrijving, bediening, automatisatie en verlichting. Geotechniek deed onderzoek naar de ondergrond en zettingen tijdens de bouw. Het Waterbouwkundig Laboratorium voerde schaalmodelproeven en simulaties uit. De afdeling ATO stond ten slotte in voor de 3D-opmetingen en positiecontroles. Een knap staaltje samenwerking, dus.”

Leie_Wielsbeke_nieuwe sluis

Termijn en capaciteit

Termijn: De doorlooptijd (vanaf de stalen aankomen tot en met het factual data report) is afhankelijk van de hoeveelheid en complexiteit van de analyses en wordt afgesproken in het projectplan. Een projectplan bevat naast inhoudelijke informatie ook een gedetailleerde planning en budget, de termijnen en het projectteam.

Capaciteit: We doen 300-350 analyses per week. Door zelfontwikkelde toestellen, zoals een automatische filtratierobot, kunnen we meer stalen verwerken dan met klassieke toestellen.

Aanvragen

We hebben de volgende informatie nodig:

  • ruwe omschrijving van de vraag, inclusief waterloop en/of locatie
  • omschrijving van het doel van je project, waardoor we kunnen bepalen of het WL de geschikte partner is voor de laboratoriumanalyses
  • contactgegevens van de projectverantwoordelijke of expert.

Bij het eerste contactmoment bespreken we welke verdere input nodig is.

Contact

Waterbouwkundig Laboratorium (WL)

Adres
Berchemlei 115
2140 Antwerpen
Telefoon
+32 3 224 60 35
E-mail
waterbouwkundiglabo@vlaanderen.be
Website

Doelgroepen

    1. Agentschap voor Natuur en bos (ANB)
    2. De Vlaamse Waterweg (DVW)
    3. Departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW)
    4. Havenbedrijven
    5. Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO)
    6. Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK)
    7. Universiteiten en kennisinstellingen
    8. Vlaamse Milieu-Maatschappij (VMM)